تأثير التسويق الاستثماري المستدام على تنمية الميزة التنافسية للاقتصاد المصري بالتطبيق على قطاع السياحة بجمهورية مصر العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة المتبادلة بين التسويق الاستثماري المستدام وتنمية الميزة التنافسية في الاقتصاد المصري، وتركز بشكل خاص على قطاع السياحة في جمهورية مصر العربية. يتضمن هدف الدراسة تحقيق مجموعة من الأهداف، منها تقييم تأثير القدرات التسويقية على تطوير الميزة التنافسية، وفهم تأثير المسؤولية الاجتماعية على تعزيز الميزة التنافسية. بالإضافة إلى ذلك، تهدف الدراسة إلى اختبار العلاقة بين الإبداع في استراتيجيات التسويق وتطوير الميزة التنافسية، وتحليل تأثير جودة التواصل مع العملاء على تعزيز الميزة التنافسية. سيتم بناء الإطار النظري للدراسة من خلال استنادها إلى الدراسات السابقة ذات الصلة والنظر في المصادر المتاحة سواء كانت كتب أو دراسات سابقة أو بحوث من البيئة العربية والعالمية، بالإضافة إلى مراجعة الموارد المتاحة عبر الإنترنت والدوريات والمجلات المتخصصة. تشمل هذه المراجع متغيرات الدراسة وموضوعاتها المرتبطة بها، مما سيسهم في تكوين إطار نظري قائم على أهم المتغيرات والعلاقات المحتملة. سيتم استخدام نوع من البيانات يعتمد على جمعها من عينة دراسة مُنتَقاة بشكل عشوائي مُيسر من سكان الفئة العمرية المتراوحة بين 18 و 50 عامًا، والذين يستخدمون وسائل التواصل الاجتماعي في جمهورية مصر العربية. سيتم استخدام استبيان يقيس العلاقة بين عناصر التسويق الاستثماري المستدام (القدرات التسويقية، المسؤولية الاجتماعية، الإبداع، جودة التواصل مع العملاء) وتنمية الميزة التنافسية. نتائج الدراسة تؤكد وجود ارتفاع ملحوظ في مستوى الخبرة العملية للمشاركين العاملين في شركات السياحة المدرجة في الدراسة، وهذا يساعد في تعزيز مصداقية النتائج المقاسة. بالإضافة إلى ذلك، تشير النتائج إلى وجود علاقة قوية ذات دلالة إحصائية بين مجموع تقديرات التسويق الاستثماري المستدام وتنمية الميزة التنافسية للاقتصاد المصرى
This study aims to explore the mutual relationship between sustainable investment marketing and developing competitive advantage in the Egyptian economy, and focuses in particular on the tourism sector in the Arab Republic of Egypt. The aim of the study includes achieving a set of objectives, including assessing the impact of marketing capabilities on developing competitive advantage, and understanding the impact of social responsibility on enhancing competitive advantage. In addition, the study aims to test the relationship between creativity in marketing strategies and developing competitive advantage, and to analyze the effect of the quality of communication with customers on enhancing competitive advantage. The theoretical framework of the study will be built by relying on relevant previous studies and considering available sources, whether books, previous studies, or research from the Arab and international environment, in addition to reviewing available resources via the Internet, periodicals, and specialized magazines. These references include the study variables and their related topics, which will contribute to forming a theoretical framework based on the most important variables and potential relationships. A type of data will be used based on its collection from a study sample selected at random and facilitated from the population of the age group between 18 and 50 years, who use social media in the Arab Republic of Egypt. A questionnaire will be used that measures the relationship between the elements of sustainable investment marketing (marketing capabilities, social responsibility, creativity, quality of communication with customers) and developing competitive advantage. The results of the study confirm that there is a significant increase in the level of practical experience of participants working in the tourism companies included in the study, and this helps in enhancing the credibility of the measured results. In addition, the results indicate that there is a strong, statistically significant relationship between the sum of sustainable investment marketing estimates and developing the competitive advantage of the Egyptian economy

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية